We helpen u het liefst meteen online. Heeft u technische vragen over uw elektrische fiets of vragen over de levering? Wij hebben de veel gestelde vragen van onze klanten op een rijtje gezet en proberen daar een goed antwoord op te geven! Staat uw vraag niet hieronder? Dan kunt u altijd chatten, mailen of bellen.
We maken het graag zo makkelijk mogelijk! Daarom hebben we verschillende betalingsmogelijkheden zodat je op (bijna) iedere manier kan betalen.
Winkel en Werkplaats en verhuur
Webshop
Overboekingen kunnen gedaan worden naar ons KBC rekeningnummer: BE17 7310 0779 3721 ten name van IMMAS BV. Houd er rekening mee dat het verwerken van de betaling één tot drie werkdagen duurt.
Voor bepaalde artikelen kan het zijn dat wij een aanbetaling vragen. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om een fiets die niet standaard in het assortiment is opgenomen, of een bepaalde maat welke speciaal voor je besteld moet worden. Indien je ervoor kiest om een fiets te reserveren kan ook om een aanbetaling gevraagd worden. Zo weten wij zeker dat de fiets ook wordt afgenomen. De aanbetaling bedraagt meestal 10% van de bestelwaarde.
Het is niet mogelijk om de aanbetaling terug te vorderen als het artikel al voor je is besteld of reeds voorradig is in de winkel, tenzij dit anders afgesproken is met een verkoper.
De prijzen die je ziet in de webshop zijn inclusief 21% BTW. De prijzen die op de website zijn vermeld worden ook in de winkel gehanteerd.
Onze elektrische fietsen kunnen op de meest voorkomende fietsendragers bevestigd worden. Wij raden u altijd aan om de accu uit de houder te halen en apart mee te nemen in de auto. Dat scheelt ook in het gewicht voor de fietsendrager. Of een fietsendrager geschikt is voor uw elektrische fietsen is afhankelijk van een aantal factoren:
Het is belangrijk om voor gebruik de maximale kogeldruk van uw trekhaak te controleren. De maximale kogeldruk is de maximale druk in kilogrammen die verticaal op de trekhaak mag worden uitgeoefend. Deze staat aangegeven op het typeplaatje en de handleiding van uw trekhaak, vaak aangeduid als Max. Vertical Load. Het gewicht van de fietsendrager en de fietsen bij elkaar mag niet meer zijn dan de kogeldruk.
e-bikes wegen tussen de 21 en 24 kg exclusief accu. Inclusief accu tussen de 24 en 27 kg.
Let naast het gewicht ook op hoe breed de fietsendrager inclusief elektrische fietsen is. In België mag de afstand vanaf het midden van het achterremlicht tot aan de buitenkant van de fiets niet meer dan 40 centimeter bedragen.
In onze winkel vind u fietsendragers van het merk Yakima. Deze fietsendragers zijn geschikt voor 2 elektrische fietsen en voorzien van een 7- of 13 polige stekker.
Voor de sleutels van het merk axa: kan je via volgende link een sleutel bestellen Key tService van AXA.
Voor sleutels van het merk abus: kan je via volgende link een sleutel bestellen sleutelservice abus
Toch problemen bij bestelling, dan helpen we je graag verder.
Met behulp van zogenaamde tuning-dongles of door middel van chip-tuning is het mogelijk om de maximumsnelheid met ondersteuning van de motor te verhogen. Wie echter zijn eBike manipuleert en daadwerkelijk de ondersteuningsgrens van 25 km/h overschrijdt, rijdt wettelijk gezien niet meer op een elektrische fiets die wordt gelijkgesteld aan een fiets, maar op een niet-goedgekeurde bromfiets en moet zich op de openbare weg aan de bijbehorende voorschriften houden.
Het risico: tuningkits of andere manieren van manipuleren kunnen schade veroorzaken aan het aandrijvingssysteem of aan de fiets. Bij ongevallen die op tuning terug te voeren zijn, dreigen dan hoge aansprakelijkheidskosten en strafrechtelijke vervolging. Bovendien bestaat de kans dat de garantie vervalt.
Preventie van en informatie over de gevaren van eBike-tuning zijn bijzonder belangrijk. "Wij denken dat er nauwelijks nog gebruikers hun toevlucht zouden nemen tot tuning-tools als ze echt wisten wat de mogelijke gevolgen voor de garantie, bij doorverkoop, bij een politiecontrole of een ongeval zijn."
Ook de fietsdealer moet zich ervan bewust zijn, dat ze de markt voor eBikes met tuningoplossingen in gevaar brengen, wanneer ze de risico's en de daarmee gepaard gaande reglementering lichthartig op de koop toe nemen en aan de verspreiding bijdragen. Onze dealers kunnen met de professionele diagnoseoplossing van eBike Systems softwareversies, configuratiegegevens en foutcodes van eBike-onderdelen uitlezen en de eBike updaten. Daarnaast is het diagnoseapparaat in staat tuning te herkennen en wijst het de dealer op de manipulatie. Daarnaast is het diagnoseapparaat in staat tuning te herkennen en wijst het de dealer op de manipulatie. De dealer kan zien of en hoe vaak de eBike is getuned zelfs herkennen wanneer de tuningset van tevoren is verwijderd.
In de strijd tegen tuning werken de motorfabrikanten nauw samen met fietsfabrikanten, brancheorganisaties en overheden. De bond voor de tweewielindustrie heeft fabrikanten de vrijwillige verplichting opgelegd om manipulatie van eBike-systemen tegen te gaan. Motorfabrikanten hebben hiertoe mede het initiatief genomen en dragen dit actief uit. Dit omvat een serie maatregelen tegen eBike-tuning zoals koppeling van de industrie met dealerfederaties, gebruikersorganisaties, politie, onderzoekers van ongevallen, adviseurs, testinstanties en de vakpers.
De software van eBike-systemen kan door middel van sensoren tijdens het rijden detecteren of de eBike getuned is en schakelt dan over naar de noodmodus. Het gevolg: een foutcode op het display geeft aan dat er is gemanipuleerd en de ondersteuning wordt verminderd. De eBiker kan de oorspronkelijke rijtoestand herstellen door ongeveer 90 minuten met de eBike te rijden. Zodra het systeem echter weer in de normale modus werkt, wordt opnieuw de vraag naar manipulatie gesteld. Na de derde keer kan de noodmodus alleen nog met de DiagnosticTool bij de dealer worden opgeheven.
De maatregel is daarom een nieuwe stap waarmee de fabrikanten tegemoetkomen aan een eis die is opgenomen in de huidige Europese norm (EN 15194:2017) voor fietsen met elektrische ondersteuning. Dit verhoogt de veiligheid voor eBike en fietser. Door een verkeerd gebruik van het systeem neemt doorgaans ook de levensduur af en riskeert de eBiker schade aan de drive unit en aan de fiets. Bij een getunede eBike is de veiligheid niet meer gegarandeerd: onderdelen en de fiets als geheel worden blootgesteld aan onvoorziene omstandigheden en de gevolgen zijn moeilijk te voorspellen.
Met EN15194:2017 wordt een uniforme Europese norm voor elektrische fietsen gecreëerd die alle onderdelen omvat. Bij aanschaf van een eBike die voldoet aan EN 15194:2017 is voor de koper gegarandeerd, dat de elektrische aandrijving en de onderdelen voldoen aan de minimumeisen van de Europese norm en dat het samenspel van onderdelen functioneert. Daarnaast eist EN15194:2017 met betrekking tot aannemelijke manipulatie (bijvoorbeeld tuning van de maximumsnelheid) voorkoming of compensatie door effectieve maatregelen.
Of het nu is als verkeersmiddel op weg naar het werk, als ontspanning in de stad en daarbuiten of als sporthulpmiddel: de eBike heeft allang op bijna alle gebieden zijn intrede gedaan en in alle leeftijdsgroepen veel aanhangers gekregen. Jong en oud zijn enthousiast over de nieuwe, milieuvriendelijke manier van mobiliteit en blij met de nieuwe bewegingsvrijheid die de eBike biedt. Met de krachtige onderdelen van eBike Systems wordt fietsen onbekommerd genieten. De elektrische aandrijving maakt een einde aan met uitputtende tochten en biedt aangename ondersteuning, die kan worden aangepast aan de persoonlijke mogelijkheden Om met volle teugen te kunnen genieten van de charme van de eBike, is tuning daarom volledig onnodig. Integendeel: bij tuning gaat het eigenlijke plezier verloren – zowel bij ontspannen cruisen als bij fair sporten.
Met name in het dagelijks gebruik ontzien eBike-rijders het milieu. De helft van alle autoritten is niet langer dan vijf kilometer. En volgens het Federaal milieu-agentschap liggen de CO2-emissies bij een personenauto rond veertig keer hoger dan bij een fiets met elektromotor. Wie voor de korte ritten dus in plaats van op het gaspedaal te trappen op de eBike stapt, ontziet het milieu - en is bovendien stil en economisch onderweg.
Wie heeft zich bij steile bergen, striemende tegenwind niet al eens wat ondersteuning bij het fietsen gewenst? Een onzichtbare ¨hand¨, die zacht duwt. Starten op een helling of steile beklimmingen, die nagenoeg moeiteloos lukken. Bergen, die geen hindernis meer zijn. Tegenwind, die nauwelijks een rol speelt. De eBike maakt het mogelijk.
Elektrische fietsen zijn alleen iets voor de gezelligen en de comfortabelen? Klopt niet! Want ondanks elektrische ondersteuning gaat het alleen vooruit, als de eBiker op de pedalen trapt. En hoe sterk de elektromotor ondersteunt, beslist iedereen zelf. Studies tonen aan, dat eBikers meer fietsen en bovendien duidelijk langer dan conventionele fietsers. Dus: Op de fiets met elektrische rugwind - ongeacht of het comfortabel is, of sportief.
De perfecte manier om naar het werk te fietsen en dit zonder grote inspanning. Je kan perfect inschatten hoelang je rit naar het werk zal duren. Met een wagen is dit een flink stuk moeilijker, denk maar aan de externe factoren als fille, wegenwerken, enz.
Dankzij de gelijkmatige, instelbare ondersteuning door het eBike-aandrijvingssysteem is de eBike geschikt voor training of weer beginnen na een blessure. Bovendien voorkomt de aandrijving te sterke belastingen in knie en bovenbeenspieren. Dat ontziet gewrichten, banden en pezen. U wilt gezond en fit zijn, uw welzijn verbeteren? De eBike is een stap in de juiste richting.
Geen zin in discussies en ¨gemopper¨? Geen zin in onenigheid? Wanneer mensen met verschillende fysieke omstandigheden en wensen samen op tour gaan, kantelt snel de stemming. Een kleine motor kan daar uitstekende diensten leveren: De elektrische ondersteuning compenseert prestatieverschillen, brengt mensen weer samen. Zo wordt de gezamenlijke tour tot een belevenis die vrolijk maakt: op meer!
Elektrofietsen zijn zowel in de aanschaf alsook in het onderhoud duidelijk voordeliger dan personenauto's. Benzinekosten, verzekering, belasting of parkeergeld? Geen. Zo liggen de energiekosten voor een auto met dieselmotor per 100 kilometer tegenwoordig op rond 7,00 Euro, met de eBike op ongeveer 0,20 Euro.
eBikes ontnemen de fietser de moeite en vergroten het plezier. Met de elektrische ondersteuning rijdt de eBiker veel anderen ontspannen voorbij. De eBike is bij afstanden tot en met 5 kilometer vaak het snelste vervoermiddel in het stadsverkeer
Interlokaal verkeer? Met de eBike geen probleem. Op de elektrische fiets naar het station, met de trein verder, dan met openbaar vervoer of een leen-eBike naar de bestemming. Met elektrofietsen is men snel en flexibel. Afstanden worden makkelijk overwonnen, de actieradius vergroot zich. Met name in de stad gaat het met de elektrische rugwind snel. De eBiker laat files achter zich en de zoek naar een parkeerplaats is voorbij.
De markt biedt steeds meer modellen en varianten: eBikes met topsnelheden tot 25 km/u of 45 km/u. Fietsen met een elektrische aandrijving zijn er voor gebruik in de stad of op het platte land, voor touren in de vrije tijd, of voor ambitieuze bergtopbestormers. Het aanbod is veelzijdig - voor ieder eBike-type het passende wiel. Wat blijft: De pijn van het kiezen.
De prijs van een elektrische fiets kan enorm verschillen. Voor een degelijke elektrische fiets mag je rekenen op een startbedrag van om en bij de 2000 euro. Gaat u een elektrische fiets kopen, dan moet u naast de aanschafprijs, rekening houden met nog wat bijkomende kosten.
De volgende kosten kunt u rekenen voor een elektrische fiets:
De aanschafprijs van een elektrische fiets verschilt enorm en is afhankelijk van veel factoren. Kiest u bijvoorbeeld voor een A-merk of voor een B-merk? En wat voor soort motor wilt u het liefste? We hebben een aantal punten voor u op een rijtje gezet, die de prijs van een elektrische fiets beïnvloeden:
Al deze factoren kunnen van invloed zijn op de prijs van de elektrische fiets.
Het opladen van de accu van een elektrische fiets is niet gratis. U betaalt immers voor de stroom. Het is echter wel een misverstand dat het opladen van een accu enorm veel geld kost. Sterker nog, de kosten voor het opladen van de accu zijn miniem te noemen. In het meest gunstige geval laad u de accu van uw elektrische fiets op voor nog geen €0,10.
U kunt in de meeste gevallen (afhankelijk van het type) met een volgeladen accu in gemiddeld 100 km rijden en soms zelfs meer. Vergelijk dat eens met een tankbeurt van uw auto of scooter!
De hoge waarde van een elektrische fiets en de toenemende kans op diefstal zorgen ervoor dat veel mensen ervoor kiezen om hun elektrische fiets te verzekeren. En dat is een goed idee! Er zijn veel aanbieders van fietsverzekeringen, je neemt best de tijd om een goed vergelijk te maken.
Een elektrische fiets heeft onderhoud nodig en daar moet u rekening mee houden als u besluit een elektrische fiets te kopen. Uiteraard is het goed om uw e-bike regelmatig een onderhoudsbeurt te laten geven. We raden aan je fiets jaarlijks een onderhoudsbeurt te geven. Indien je meer dan 3500km per jaar fietst, kan je best 2 maal per jaar op onderhoud komen.
De actieradius van een elektrische fiets is het maximale aantal kilometers dat u kunt afleggen met een volgeladen accu. De actieradius van een e-bike is afhankelijk van verschillende factoren.
Om een zo hoog mogelijke actieradius te behalen, is het belangrijk dat de banden van uw elektrische fiets altijd de juiste bandenspanning hebben. Een lage bandenspanning zorgt voor een hoge rolweerstand en veel wrijving met het wegdek. De motor van de e-bike moet dan harder werken. Zorg er daarom voor dat de bandenspanning van uw e-bike altijd 4,5 bar is. Dit is eenvoudig te meten en controleren met een bandenspanningsmeter.
Op de juiste manier gebruikmaken van de versnellingen komt de actieradius ten goede. Het is dan ook aan te raden om de versnellingen zoveel mogelijk te gebruiken. Vanuit stilstand optrekken en een helling op fietsen kost veel energie voor een elektrische fiets. Doe dit daarom in een lage versnelling. Zo hoeft u en uw elektrische fiets minder kracht te zetten. Uiteraard kunt u daarna gewoon opschakelen naar een hogere versnelling.
Voor een optimale actieradius kunt u het beste kiezen voor een lage trapondersteuning. Hoe hoger de trapondersteuning, hoe meer energie de motor van de accu vraagt. Pas daarom de trapondersteuning aan uw snelheid aan.
Het gewicht dat op de e-bike vervoerd wordt, heeft invloed op de actieradius. Fietst u met veel bagage of kinderen, dan vraagt de motor veel energie van de accu. Hierdoor haalt u een lagere actieradius. Probeer daarom het totale gewicht van de elektrische fiets en bagage zo laag mogelijk te houden.
Temperatuur heeft invloed op de actieradius van de accu. Hoe kouder het wordt, hoe minder energie een accu kan opslaan en leveren. Het is van belang dat je in de winter de accu uit uw e-bike haalt en deze bewaart op kamertemperatuur wanneer u de e-bike niet gebruikt. Als de temperatuur 10° C of lager is, neemt de actieradius af. Ook wordt de laadtijd van de accu langer.
Naast kou heeft ook wind invloed op de actieradius van een elektrische fiets. Heeft u flinke tegenwind? Dan wordt de actieradius lager omdat u waarschijnlijk meer ondersteuning nodig hebt.
U kunt tijdens het fietsen op meerdere manieren weerstand ervaren. Dit kan in de vorm van bijvoorbeeld tegenwind, een slecht wegdek of hoogteverschillen. Deze vormen van weerstand beïnvloeden de actieradius van een e-bike.
Het is belangrijk dat de accu goed onderhouden wordt. Laat dan ook regelmatig een onderhoudsbeurt uitvoeren. U kunt er wel rekening mee houden dat, naarmate de accu ouder wordt, de capaciteit afneemt.